هوش مصنوعی رقیب جستجو های گوگل شد!
پس از دهه ها اتکا به لینک های آبی گوگل برای یافتن همه چیز از توصیه های سفر تا خرید شلوار جین، کاربران به سرعت در حال تطبیق با یک قالب کاملاً جدید هستند: چت بات های هوش مصنوعی که فرآیند جستجو را برای آنها انجام می دهند.
بر اساس تحقیقات جدید ادوبی، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به یک کانال ترافیکی مهم برای خرده فروشان تبدیل شده است. این شرکت با تجزیه و تحلیل بیش از یک تریلیون بازدید از سایت های خرده فروشی ایالات متحده از طریق پلتفرم تحلیل داده خود و انجام نظرسنجی از بیش از ۵۰۰۰ پاسخ دهنده، به درک بهتری از نحوه استفاده مردم از هوش مصنوعی در جستجو رسیده است.
این گزارش نشان می دهد که ارجاع های حاصل از جستجوی هوش مصنوعی در فصل تعطیلات ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳، رشد ۱۳۰۰ درصدی داشته است و در دوشنبه سایبری، این افزایش به ۱۹۵۰ درصد رسید. هر چند این افزایش چشمگیر است، اما تا حدی قابل پیش بینی بود، زیرا جستجوی هوش مصنوعی در سال گذشته هنوز در مراحل ابتدایی خود بود.
اما از این جالب تر، معیارهای تعامل کاربران است: افرادی که از طریق جستجوی هوش مصنوعی به یک وب سایت هدایت می شوند، ۸ درصد بیشتر در آن سایت می مانند، ۱۲ درصد بیشتر صفحات مختلف را مرور می کنند و ۲۳ درصد کمتر احتمال دارد که پس از کلیک بر روی لینک، سریعاً از سایت خارج شوند. این موضوع می تواند نشان دهنده این باشد که ابزارهای هوش مصنوعی، کاربران را به صفحات مرتبط تری نسبت به جستجوی سنتی هدایت می کنند.
عرضه ابزارهای جستجوی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی بدون چالش نبوده است و در ابتدا مشخص نبود که این فناوری چقدر مفید خواهد بود. نزدیک به یک سال از معرفی AI Overviews توسط گوگل (که پیشتر به عنوان Search Generative Experience یا SGE شناخته می شد) می گذرد. این قابلیت در همان مراحل اولیه دچار مشکلاتی شد: از پیشنهاد چسب زدن روی پیتزا برای چسبیدن پنیر گرفته تا توصیه به خوردن یک سنگ کوچک در روز! حتی برخی اطلاعات نادرست تاریخی مانند معرفی باراک اوباما به عنوان اولین رئیسجمهور مسلمان آمریکا را ارائه کرد.
از سوی دیگر، استارتاپ Perplexity که اکنون ۹ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است، جستجوی هوش مصنوعی را از طریق یک چت بات (با تبلیغات داخلی) ارائه می دهد، اما با حواشی متعددی روبرو بوده است. در ژوئن گذشته، یکی از سر دبیران مجله فوربس ادعا کرد که این استارتاپ گزارش های تیمش را به طور کامل کپی کرده است.
در آن زمان، مدیر عامل Perplexity، آراویند سرینیواس، گفت که این محصول هنوز مشکلاتی دارد اما با گذشت زمان و دریافت بازخورد، بهبود خواهد یافت. این دفاعیه چندان مورد قبول قرار نگرفت بنابراین فوربس تهدید به شکایت کرد و News Corp نیز علیه Perplexity به دلیل نقض حق چاپ، اقامه دعوی کرده است.
علیرغم این مشکلات، OpenAI نیز سال گذشته قابلیت جستجو را به چتبات ChatGPT اضافه کرد. شاید از اشتباهات گوگل و Perplexity درس گرفته باشد، چرا که OpenAI این قابلیت را به عنوان یک نمونه اولیه معرفی کرد تا از اشتباهات گسترده و جنجالی شدن اطلاعات نادرست جلوگیری کند. این شرکت همچنین همکاری هایی با رسانه ها ترتیب داد تا به ناشران کنترل بیشتری بر نحوه نمایش محتوای آنها در ChatGPT بدهد.
در حال حاضر، به نظر می رسد که جستجوی هوش مصنوعی ماندگار است و کاربران نیز در حال وفق دادن خود با این روش جدید جستجو هستند. نظر سنجی همراه ادوبی نشان داد که ۳۹ درصد از کاربران از جستجوی هوش مصنوعی برای خرید آنلاین، ۵۵ درصد برای تحقیقات و ۴۷ درصد برای یافتن توصیه های خرید استفاده می کنند. این آمار برای تبلیغ کنندگان بسیار جذاب است. اما در حالی که Perplexity و گوگل تبلیغات را در کنار نتایج جستجوی هوش مصنوعی خود ارائه می دهند، OpenAI این کار را نکرده است.
طبق گزارش TechCrunch، سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI، اعلام کرده که این شرکت تبلیغات را به عنوان آخرین راه حل در ChatGPT قرار خواهد داد، زیرا معتقد است که ترکیب تبلیغات و هوش مصنوعی به طرز خاصی نگران کننده است. در همین حال، سارا فریار، مدیر مالی OpenAI، گفته بود که این شرکت در حال بررسی اضافه کردن تبلیغات است، اما بعداً سخنگوی شرکت این موضوع را تکذیب کرد.
اگر چه هنوز در مراحل اولیه قرار داریم، اما جستجوی هوش مصنوعی به وضوح توجه کاربران را جلب کرده است. بسیاری از منتقدان بر این باورند که جستجوی سنتی سال هاست که دچار مشکل شده و مملو از تبلیغات و اسپم های سئو است. اکنون جستجوی هوش مصنوعی به عنوان راه حلی بالقوه برای این مشکلات مطرح شده است، البته اگر بتواند از همان آسیب های جستجوی سنتی در امان بماند.