تکنولوژی

هواپیمایی که می‌ تواند یک مرکز فرماندهی باشد!

دیده شدن هواپیمای کنترل و هشدار زود هنگام (آواکس) جدید چین بار دیگر کارشناسان و علاقه‌ مندان هوانوردی نظامی را غافلگیر کرد.

سورپرایزهای چین برای صنعت هوانوردی چین یکی پس از دیگری از راه می‌ رسد. چندی پیش دیده شدن جنگنده‌ های نسل ششمی این کشور در آسمان خبرساز شده بود و اکنون نوبت به هواگرد کنترل و هشدار زود هنگام هوا برد رسیده است.

عکس‌ هایی از پرواز هواپیمای KJ-3000 در فضای مجازی منتشر شده است که با عنوان «سورپرایزی دیگر» از چین دست به دست می‌ شود.

هر چند چین هنوز رسما پرواز آزمایشی هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام KJ-3000 را تایید نکرده است اما از واکنش کارشناسان نظامی نزدیک به چین در فضای مجازی می‌ توان تا حدودی به اصالت این تصاویر مطمئن شد.

از آنجا که عکس‌ های پرواز هواپیمای KJ-3000 درست پس از انتشار تصاویر پرواز جنگنده‌ های نسل ششم منتشر شده است، بسیاری منتظر هستند تا شاید نشانی از بمب‌ افکن رادار گریز H20 چین هم در آسمان ببینند!

از KJ-3000 چه می‌ دانیم؟

تا اینجای کار مشخص است که هواپیمای KJ-3000 بر اساس هواپیمای ترابری Y-20 طراحی و ساخته شده است. این پرنده در ادامه پروژه بزرگ «چشمی در آسمان» چین به خدمت گرفته خواهد شد.

از روی عکس‌ های نه چندان با کیفیت منتشر شده می‌ توان پوشش راداری گردان «rotodome» آواکس را همراه با برآمدگی قسمت عقب بدنه مشاهده کرد.

پوشش راداری گردان به هواپیمای هشدار زود هنگام اجازه می‌ دهد که اهداف را به صورت ۳۶۰ درجه تشخیص داده و هدف‌گذاری کند. برآمدگی قسمت عقب نیز می‌ تواند جایگاهی برای تعبیه سیستم‌ های پیشرفته ارتباطی باشد.

نیروی پیشران این هواپیمای بزرگ را موتورهای توربوفن WS-20 تامین می‌ کنند که با تامین ۳۱ هزار پوند رانش (تراست) هواپیما را به حرکت در می‌ آورد. این موتورها کاملا بومی و ساخت چین هستند.

برخی گزارش‌ های تایید نشده حاکی از پوشش ۳۶۰ تا ۵۰۰ کیلومتری این آواکس چینی هستند.

هواپیمای KJ-3000 توان حمل تا ۶۶ تن تجهیزات را دارد و می‌ تواند به عنوان یک مرکز فرماندهی و کنترل مستقل مورد استفاده قرار گیرد که ارتباط میان زمین، دریا و هوا را برقرار نگه می‌ دارد.

منبع: eurasiantimes

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا