نام تجاری چیست و چطور می توان آن را ثبت کرد؟
نام یا اسم تجارتی برای معرفی و شناساندن تاجر به کار می رود و همانند نام فرد در در زندگی اجتماعی است که وی را از سایر انسان ها متمایز می کند با این تفاوت که برای معرفی یک فرد در خانواده یا جامعه از عنوانی غیراز اسامی و نام های معمول استفاده نمی شود ولی مانعی ندارد که تاجر برای معرفی خود از یک عنوان استفاده کند که این عنوان را نام یا اسم تجارتی می توان نامید.
راهنمای مطالعه
مراحل ثبت برند به شرح زیر است
ارائه طرح منحصر به فرد برند
اولین اقدام برای ثبت برند قاعدتا داشتن طرحی برای ثبت می باشد. اداره مالکیت معنوی برند را ثبت می کند اما به شما برند و یا علامت تجاری اماده برای ثبت نمی دهد . در قانون تجاری ایران همه نوع برندی قابلیت ثبت ندارد. برند های قابل ثبت باید حداقل هایی را داشته باشند و از مواردی پرهیز نموده باشند.
این موارد به صراحت در قوانین دیده شده و سلیقه ای نیست. مثلا برند باید کاملا قابلیت ایجاد تمایز را داشته باشد، دارای اصالت باشد، بدون استفاده از حروف و کلمات تعریفی، کلمات و نشان های خارج عرف و مغایر فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.
بشتر بخوانید: برای ثبت شرکت پیمانکاری باید از کجا شروع کرد
همچنین علامت تجاری نباید کپی، الگو گرفته، با استفاده از نمادهای کشوری و ملی و بین المللی و … باشد و ده ها فاکتور قانونی دیگر که در ثبت برند یا علامت تجاری باید مد نظر باشد.
اظهار نامه ثبت برند
اظهارنامه اولین سند و مهم ترین انها برای ثبت برند است. اظهار نامه برگه ای حقوقی است که اطلاعت برند و مالک آن را با تمامی موارد حقوقی مورد نیاز شرح می دهد . این سند حساسیت بالایی دارد و حتما باید با نظر مشاور حقوقی تهیه شود
ثبت نام در سایت اداره مالکیت صنعتی
به منظور رفاه حال متقاضیان ثبت برند شرایطی توسط اداره مالکیت معنوی فراهم شده تا متقاضیان بتوانند قبل از تشکیل پرونده با ثبت اطلاعاتی شرایط ثبت برند خود را بررسی کنند. برای این منظور باید متقاضی، نماینده قانونی او و یا وکیل حقوقی او با ورود به سایت اداره مالکیت صنعتی و درقسمت مالکیت معنوی اطاعات متقاضی، حقیقی یا حقوقی بودن ، اظهار نامه و سایر مدارک مورد نیاز دیگر بسته به حقیقی یا حقوقی بودن بارگذاری و تقاضا با دریافت کد رهگیری ارسال شود.
بررسی تقاضا
این مرحله را باید کارشناسان اداره مالکیت معنوی انجام دهند وکاری از دست شما تا اتمام این مرحله ساخته نیست. این کارشناسان با انجام استعلام هایی و بررسی شرایط طرح شما و همچنین بررسی موارد قانونی برند نتیجه درخواست شما را اعلام می کنند. در این مرحله اگر برند و یا مستندات مشکلی داشته باشد با دادن زمانی به متقاضی درخواست اصلاح می شود. معمولا این زمان یک ماهه است. ولی در شرایطی هم ممکن است کلا طرح به دلایلی رد شود که در این حالت دیگر امکان پیگیری موضوع ثبت برند نیست.
بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از ثبت شرکت و برند
تکمیل پرونده
اگر درخواست قبول شود باید متقاضی خود و یا وکیلش برای تشکیل پرونده بصورت حضوری در محل اداره مالکیت معنوی حضور پیدا کنند. در این محله اصل مدارک به همراه چند نسخه کپی باید ارائه شود. هزینه های ثبت برند پرداخت می شود و برند نهایی می شود.
آگهی کردن برند
پس از ثبت برند یا علامت تجاری برند باید با هزینه متقاضی در روزنامه رسمی دادگستری و یک روزنامه کثیرالانتشار اگهی شود تا احیانا اگر مدعی و شاکی وجود دارد مشخص شود.
افرادی که ادعای مالکیت طرح برند را دارند و انهایی که معتقدند طرح برند شما از برند انها الگو برداری شده و یا به برند انها اسیب می زند می توانند در این مرحله با طرح شکایتی جلوی ثبت نهایی برند را بگیرند.
صدور گواهینامه برند
پس از فرصت یک ماهه از اگهی برند اداره مالکیت معنوی گواهینامه ثبت برند را به مدت 10 سال برای متقاضی و به نام او صادر خواهد کرد.
مدارک لازم جهت ثبت نام تجاری
علامت و نام تجاری حقیقی، ثبت علامت تجاری به نام شخص و علامت و نام تجاری حقوقی به ثبت علامت تجاری یک شرکت گفته می شود. مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد. کلیه مدارک شخص حقیقی به نام خودش و مربوط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. در مدارک مورد نیاز شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی (یعنی شرکت) باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع ذکر شده باشد. همچنین به اسکن مدارک زیر می باشد.
بشتر بخوانید: ثبت شرکت می تواند برای کسب و کار ها چه مزایایی داشته باشد
شخص حقیقی
- کپی شناسنامه و کارت ملی
- کپی کارت بازرگانی ( در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد.)
- کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
شخص حقوقی
شخص حقوقی به شرکتی گفته می شود که از طریق سایت ثبت شرکت اقدامات قانونی را انجام داده باشد:
- کپی شناسنامه و کارت ملی
- کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغیرات شرکت ( از آخرین تغییرات شرکت نباید دوسال گذشته باشد.)
- کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
- کارت بازرگانی (درصورت که از حروف لاتین استفده شده باشد.)
- برای ثبت برند به صورت حقوقی ثبت شرکت الزامی می باشد.
هزینه ثبت نام تجاری
هزینه ثبت نام تجاری متغیر است بطوری که اگر مودی بخواهد از حروف لاتین استفاده کند باید درجهت اخذ کارت بازرگانی یا کارت عضویت اقدام کند که منجر به افزایش هزینه ثبت علامت می شود.
بیشتر بخوانید: ثبت شرکت و برند اولین گام از موفقیت کسب و کار حرفه ای
دومین هزینه ثبت نام تجاری نسبت به تعداد اضافه طبقات بین المللی متفاوت می باشد. که بابت هر طبقه بصورت حقیقی یا حقوقی می باشد.
سومین هزینه ثبت نام تجاری شامل هزینه ثبت اظهارنامه و چاپ دو نوبت آگهی روزنامه رسمی می باشد که نسبت به متن اگهی روزنامه هزینه آن متغیر می باشد.